Bladformule ontwikkelen

 

De bladformule is de basis van je (online) magazine. Het zorgt voor richting, structuur en eenheid. Ieder nummer van een tijdschrift is anders, maar de bladformule van een magazine samenstellen zorgt voor herkenbaarheid en consistentie. Van doel, doelgroep, bladpijlers, een gedrukte en/of een online versie, tot en met rubrieken (wie heeft er geen favoriet?), het ligt allemaal vast in de bladformule. Wij helpen je aan een unieke, onderscheidende en herkenbare bladformule. Zowel voor bestaande, als voor geheel nieuwe magazines.

Uitgangspunten van de bladformule

Een goede bladformule houdt rekening met zowel de zender als de ontvanger en vormt het vertrekpunt voor de vormgeving. Bij Curve maken we bladformules op basis van doelen, kernwaarden, doelgroepen en ijkpersonen, de mogelijkheden van de redactie, wensen van (beoogde) adverteerders en/of de contentstrategie.
Tijdens het maken van de bladformule blijkt bovendien welke verschijningsvorm het beste is: gedrukt, een online magazine of crossmediaal.

De bladformule – van grof naar fijn

Als bovenstaande uitgangspunten bepaald zijn, gaan we kijken naar de invulling van een magazine. We vertalen de bladpijlers naar artikelen, series en rubrieken, journalistieke genres, beeldbeleid, criteria voor de vormgeving, en het bladritme. Zaken die de redactie en de lezer houvast geven. En – niet onbelangrijk – we onderbouwen iedere keuze die we maken.

‘Een onderscheidende bladformule maak je op basis van heldere uitgangspunten.’

 
Henk Stoffels – directeur van Curve Mags and More

‘Een onderscheidende bladformule maak je op basis van heldere uitgangspunten.’

 
Henk Stoffels – directeur van Curve Mags and More

Intuïtieve aanpak voor de invulling van een bladformule

Moodboards zijn een voorbeeld van een meer intuïtieve manier om tot artikelen en rubrieken te komen. We stellen ze met de opdrachtgever samen. Ze leveren altijd veel leuke ideeën op.

Van bladformule naar magazine-ontwerp

We schreven het al: een bladformule bevat de criteria voor de vormgeving van een magazine. Dat is voor onze ontwerpers van belang. Zij gebruiken de criteria om keuzes te maken bij het ontwerp van de lay-out, uitstraling, art-direction, alles wat bij magazine design aan de orde moet komen.

X-factor in bladformules

Een succesvol blad heeft altijd net dat beetje extra, en iets waar je moeilijk de vinger op kunt leggen. Een X-factor zeg maar. In het tv-programma werken ze met ervaren coaches. Bij Curve doe je dat ook. Neem contact met ons op.«